Tekoäly ja digitalisaatio muuttaa HR-työtä

Digitalisaatio luo uusia mahdollisuuksia yhtä konkreettisempaan, nopeampaan ja ketterämpään päätöksentekoon datalähtöisesti. Monia henkilöstöhallinnonprosesseja saadaan nopeutettua, kun data pystyy antamaan meille vastauksia hyvin esitettyihin kysymyksiin, joihin tekoäly osaa ehdottaa oikeanlaisia toimenpide-ehdotuksia. Meillä tulevaisuuden Hr-ammattilaisilla on vastuu siitä, että ymmärrämme prosessit, jotka kulkevat taustalla, hahmotamme kokonaiskuvan ja säilytämme inhimillisyyden ja ihmiskeskeisyyden teknologian kehittyessä. 






Analytiikalla ei tarkoiteta tilastotiedon keräämistä ja raportointia, vaan datan yhdistelyn ja analysoinnin synnyttämää tietoa. Tieto voi olla esimerkiksi tilannetta kuvaavaa, se voi paljastaa joidenkin asioiden yhteyttä eli korrelaatiota, jolla karkeasti tarkoitetaan syy ja seuraussuhdetta tai se voi ennustaa tulevaa esimerkiksi joidenkin toimenpiteiden käyttöönoton kautta. (Salojärvi 2020) Hr-analytiikalla voidaan selittää työympäristön tapahtumia datalähtöisesti, se voi tarjota konkreettisia toimenpide-ehdotuksia ja se voi mahdollistaa ketterän päätöksenteon. (Sympa 2020)

Itseäni kiinnostaa juurikin analytiikan hyödyntäminen työelämässä. Konkreettisia toimenpide-ehdotuksia, joita henkilöstöanalytiikka voisi tarjota tupsahtelee arjen työelämässä jatkuvasti mieleen. Mielestäni on ensisijaisen tärkeää ymmärtää karkealla tasolla, miksi ja miten toimenpide-ehdotus on syntynyt. Jonkinnäköinen ymmärrys yleisesti ohjelmistoista, analytiikasta ja digitalisaation muutoksesta on tärkeää, jotta pystyn pysymään ajan hermoilla. Tähän liittyy siis ymmärryksen lisäksi myös kyseenalaistamisen taito. 


Modernit Hr-järjestelmät mahdollistavat erilaisten kartoitusten tekemistä itsenäisesti tekoälyn avulla. Dataa yhdistelemällä voidaan saada selville henkilöstön kehityssuunnitelma, esimerkiksi millä tasolla on henkilön ydinosaamisen nykytila. Osaamisen johtamiseen tekoäly voi ehdottaa, millaista osaamista tarvitaan tulevaisuudessa. Analytiikka osaa tunnistaa ne henkilöt, joiden osaaminen tarvitsee päivitystä ja sellaisen osaamisen mikä on kehittymässä väärään suuntaan yrityksen strategian kannalta. Vaikka tekoälyn avulla järjestelmä tarjoaa ehdotuksia, on kuitenkin Hr-henkilön vastuulla kokonaiskuvan hahmottaminen. Uudenlaisen osaamisen johtamista tarvitaan, kun tekoäly ja automatisointi kehittyy. (Peljo 2020)

Ei siis riitä, että Hr-ammattilaiselle annetaan uutta teknologiaa käyttöön vaan täytyy varmistua myös siitä, että henkilö osaa käyttää sitä, luottaa siihen, ymmärtää saadut tulokset, kyseenalaistaa ja osaa hyödyntää saamaansa tietoa työssään. Koska kyseessä on toimintamallien muuttuminen, Hr-henkilön tärkeää ymmärtää myös prosessin kulku. 

Menestyville yrityksille on tyypillistä havainnoida tulevaisuutta, joka tällä hetkellä näyttäytyy yhdeltä osalta teknologisten ratkaisujen rakentamisella. (Kananen H. & Puolitaival H. 2019, 233) 



Lähteet: 

Blogissa käytetyt kuvat: www.pexels.com 

Kananen H. & Puolitaival H. 2019. Tekoäly – Bisneksen uudet työkalut. Talent Oy.

Mattila J. 2020. Kolme tärkeintä asiaa, jotka HR:n tulee tietää henkilöstöanalytiikasta. Luettavissa: https://www.sympa.com/fi/blogi/kolme-tarkeinta-asiaa-jotka-hrn-tulee-tietaa-henkilostoanalytiikasta/ Luettu: 9.11.2020

Peljo H. 2019. Kauppalehti. Osaamisen johtaminen ja tulevaisuuden haasteisiin vastaaminen HR-järjestelmässä. Luettavissa: https://studio.kauppalehti.fi/hrx/osaamisen-johtaminen-ja-tulevaisuuden-haasteisiin-vastaaminen-hr-jarjestelmassa Luettu: 9.11.2020

Salojärvi S. 2018. Uusi Suomi. Analytiikka – HR:n paras ystävä vai humanismin vihollinen? Luettavissa: https://kumppaniblogit.uusisuomi.fi/tulevaisuuden-tyoelama/henry-analytiikka-hr-n-paras-ystava-vai-humanismin-vihollinen Luettu: 9.11.2020 



Kommentit

  1. Olen samaa mieltä kirjoituksesi kanssa ettei voida ainoastaan tuoda uutta teknologiaa syventymättä siihen miten sitä käytetään ja kuka sitä käyttää. Ja osaako tekoälyä työssään käyttävä hyödyntää sitä oikein. Pitkässä juoksussa asioiden turhaan mittaaminen ja seuraaminen muuttuu helposti kyttäämiseksi ja alisuoritumisen osoittamiseksi ilman sen kummepaa suunnitelmaa kehitykselle.

    VastaaPoista
  2. Hei Mia :)

    Pohdit kattavasti teknologian merkitystä HR-työssä. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että erilaisten digitaalisten ratkaisujen myötä HR:lle tulee myös vastuu ymmärtää ja osata soveltaa niitä oikein. Mielestäni on myös tärkeää osata valita juuri omalle organisaatiolle parhaiten sopivat vaihtoehdot eikä vain sokeasti ottaa käyttöön kaikkia tarjottuja vaihtoehtoja. Tässäkin siis vastuu ja prosessien syvällinen ymmärtäminen korostuu; kun ymmärtää oman yrityksensä tarpeet, osaa valita niihin kaikkein parhaiten sopivat digitaaliset ratkaisut. Minuakin on alkanut kiinnostamaan HR-analytiikka yhä enemmän tämän kurssin myötä ja uskon, että se tulee tulevaisuudessa mahdollistamaan aivan älyttömästi uusia asioita. Oletko sinä päässyt jo hyödyntämään analytiikkaa omassa työssäsi :)?

    VastaaPoista
  3. Hei,
    Pohdiskeleva ja kattava kirjoitus, kiitos. Oli ihana huomata, että toit esiin tulevaisuuden HR-ammattilaisten vastuun inhimillisyyden ja ihmiskeskeisyyden säilyttämisestä. Vaikka teknologia kehittyy ja keskuudessamme on robotteja ja ties mitä, niin aina on tärkeää muistaa vuorovaikutuksen tärkeys ja huolenpito ihmisistä. Liiketoiminnan menestyksen takaa usein löytyy hyvin johdettu, tytyväinen henkilöstö :)

    Tsemppiä koulutyöhön!

    Taru

    VastaaPoista
  4. Hei Mia, todella mielenkiintoinen ja kattava teksti, kiitos siitä. Hyvä, että toit myös esille seuraavan;

    "Ei riitä, että Hr-ammattilaiselle annetaan uutta teknologiaa käyttöön vaan täytyy varmistua myös siitä, että henkilö osaa käyttää sitä, luottaa siihen, ymmärtää saadut tulokset, kyseenalaistaa ja osaa hyödyntää saamaansa tietoa työssään. Koska kyseessä on toimintamallien muuttuminen, Hr-henkilön tärkeää ymmärtää myös prosessin kulku. "

    Tämä on erittäin tärkeä huomio, sillä jos teknologiaa otetaan käyttöön ilman, että mainitsemasi asiat toteutuvat, onko käyttöönotossa edes mitään järkeä? Toivottavasti siis tulevaisuudessa organisaatioissa ymmärretään myös miten tärkeää on kouluttaa HR-ammattilaiset uuden teknologian käyttämiseen.

    -Emma Lintukangas

    VastaaPoista
  5. Moikka Mia! Kiitos rauhallisesta tekstistä, jota oli helppo lukea. Mäkin liputan inhimillisyyden muistamisesta ja sehän on tärkein asia, joka meillä on työkalupakissamme :). Veikkaanpa, että tämä tulee olemaankin aikamoista rämpimistä ja virheiden kautta oppimista, mutta 20v päästä katsotaan taakse ja mietitään, että huhhuh, miten toikin homma piti hoitaa käsin.

    Toi tulevaisuuden osaamisen ennustamisen mahdollisuus kiinnostaa erityisesti itseäni ja pitääkin lukea lisää aiheesta. Jostain joskus näin aika hyvän tiivistyksen, että tekoäly auttaa ihmisiä tekemään sitä, missä he ovat parhaita. Tää on ehkä se johtotähti, jonka haluan itse pitää mielessä :).

    VastaaPoista
  6. Moikka Mia!

    Kiitos mielenkiintoisesta blogitekstistäsi! Olet kertonut hyvin, mitä analytiikka pitää sisällään. Monet ajattelevat edelleen sen tarkoittavan ainoastaan datan keräämistä ja sen käyttämistä, vaan erilaisten tietojen yhdistelyä ja tiedon käyttäminen arjessa helpottaakseen sekä työntekijöitä sekä esimiehiä työssään. Etenkin asioiden syy- ja seuraussuhteet sekä niiden välinen yhteys voidaan saada analytiikan avulla selville. Näin yritykset voivat parantaa ja monipuolistaa omaa toimintaansa niin asiakkaiden kuin myös henkilöstönkin näkökulmasta. Blogikirjoituksessasi oli myös erittäin hyviä kuvia, kiitos siitä!

    Tatjana Kolomijets

    VastaaPoista
  7. Moi Mia,

    Kiitos todella mielenkiintoisesta kirjoituksestasi.
    "Meillä tulevaisuuden Hr-ammattilaisilla on vastuu siitä, että ymmärrämme prosessit, jotka kulkevat taustalla, hahmotamme kokonaiskuvan ja säilytämme inhimillisyyden ja ihmiskeskeisyyden teknologian kehittyessä. ”

    Mielestäni tämä on asian ydin, ja olen kanssasi aivan samaa mieltä. Ihminen on ihminen ja vaikka teknologiaa tuleekin lisää ja se kehittyy, niin meidän täytyy silti säilyttää inhimillisyys ja ihmiskeskeisyys. Vain sen avulla voimme rakentaa luottamusta ihmisten välillä ja se loppukädessä luo arvoa myös liiketoimintaan.

    Terkuin Rebekka

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit